Parametry
Typ fotoaparátu
Obrazový snímač
Obrazový procesor
Objektiv
Zaostřování
Nastavení expozice
Závěrka
Fotografování
Vyvážení bílé
Hledáček
LCD
Blesk
Záznam
Obecné
Rozhraní a napájení
Fyzikální specifikace
Parametry
Typ fotoaparátu
Obrazový snímač
Obrazový procesor
Objektiv
Zaostřování
Nastavení expozice
Závěrka
Fotografování
Vyvážení bílé
Hledáček
LCD
Blesk
Záznam
Obecné
Rozhraní a napájení
Fyzikální specifikace
Ostatní
Parametry
Typ fotoaparátu
Obrazový snímač
Obrazový procesor
Objektiv
Zaostřování
Nastavení expozice
Závěrka
Fotografování
Vyvážení bílé
Hledáček
LCD
Blesk
Záznam
Obecné
Rozhraní a napájení
Fyzikální specifikace
Ostatní
Parametry
Objektiv
Zaostřování
Fotografování
Fyzikální specifikace
Ostatní
Filtry
Parametry
Objektiv
Zaostřování
Fyzikální specifikace
Filtry
Parametry
Objektiv
Zaostřování
Fyzikální specifikace
Filtry
Parametry
Objektiv
Zaostřování
Fyzikální specifikace
Filtry
Parametry
Parametry
Něco o filtrech které používám…
Fotografické filtry se vždy používaly, používají a nadále se určitě též používat budou. Vhodné použití filtrů nám může snímek výrazně vylepšit, dodat mu šťávu! Zcela nedocenitelnou roli měly fotografické filtry samozřejmě v době klasického (kino)filmu – kde se vedle šedých a přechodových filtrů hojně užívaly filtry barevné. Ty již v době digitální fotografie jaksi postrádají smysl, neboť barevnost scény snadno a rychle ovlivníme vyvážením bílé (WB / white balance) – ať již před samotným focením nebo při následném zpracování RAW formátu. Podobně nám může dnešní moderní technika pomoci též v případě (již zmíněného) přechodového filtru, který lze nahradit maskami ve photoshopu nebo funkcemi HDR. Některé účinky filtrů se však v počítači velice obtížně (nevěrohodně) simulují – zcela typickým příkladem budiž filtr polarizační. Pro jiné je zase počítač jednoduše irelevantním nástrojem (viz. ND / šedé filtry).
Filtry žerou světlo
Každý filtr by měl (ve specifikaci) obsahovat tzv: „faktor absorbce světla“ - tj. kolik světla ubývá při průchodu filtrem. Jde o rozdíl množství světla, které by prošlo BEZ filtru VS světlo, které projde s filtrem! Můžete si to tedy vcelku snadno ověřit i sami. Stačí nalézt nějakou stabilně nasvícenou scénu (kde jsou světelné podmínky konstantní – ideálně ateliér), fotoaparát dát na stativ, zvolit režim “priority clony / času” (Av nebo Tv) nastavit nízké ISO a pořídit několik zkušebních snímků S filtrem a BEZ (více snímků proto, abyste eliminovali případné odchylky automatického měření). Poté v exifu jednoduše porovnáte změřené hodnoty (nebo jejich průměr) a vyjde vám odchylka (úbytek světla filtru). Jinak hodnota úbytku světla se udává v násobcích (2x, 4x, 8x – filtr ubírá 2x, 4x, 8, světlo) nebo v EV jednotkách či clonových číslech. Hodnota úbytku například 6 EV značí pokles světla 64x (2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2).
Problémy širokoúhlých skel mohou být, že v obraze vám bude “zaclánět” obruba filtru – což je problém širokých filtrů (široká obroučka, profil). Jsou k dispozici tenčené filtry (SLIM), ovšem také bývají dražší. Extrémně širokoúhlá skla (typicky “fish-eye”) zcela vylučují použití konvenčních filtrů (čočka je příliš “vypouklá” a filtr na ni prostě nenasadíte). Řešením je buďto redukce nebo tzv želatinové filtry – nasadí se na vnitřní čočku (objektiv však musí být pro to uzpůsoben).
VF-Foto - Základní klasický filtr nejvíce používaný k ochraně optiky fotoaparátu a samozřejmě i k omezení UV.
UV filtr (označovaný též jako Haze)- Úkolem tohoto filtru je omezit průnik ultrafialového záření do objektivu. Jeho použití lze doporučit při focení na prudkém světle, u moře nebo na horách – tam by se totiž mohlo stát, že fotografie bude bez filtru neostrá, jakoby zahalená mlžným modrým oparem.
HOYA-FUSION-AMTISTATIC
Water & Stain Resistant - Super Multi Coating (SMC) - Základní klasický filtr nejvíce používaný k ochraně optiky fotoaparátu a samozřejmě i k omezení UV.
Negativa:
Univerzální použití UV filtru může mít ale také stinné stránky. Zejména levnější kousky bez antireflexní úpravy mohou způsobit nežádoucí odlesky uvnitř objektivu. Často je také používání nadbytečné, neboť řada digitálních přístrojů již má UV ochranu vestavěnou (aniž se tato skutečnost udává v manuálech).
HOYA CIR-PL (37mm) - ideální pro focení oblohy, vody a věcí které se různě lesknou
Polarizační filtr se používá pro zmírnění či úplné odstranění odlesků prakticky na všem vyjma kovu, výborně poslouží i při fotografování vody nebo jako nástroj pro sytější barvy. Skvěle sytí modrou barvu, což se často využívá pro zvýšení kontrastu mezi oblohou a oblaky.
Obecně se polarizační filtry dělí na cirkulární a lineární. S posledně jmenovanými se dnes nesetkáte příliš často, používají se totiž jen na přístrojích s plně manuálním ostřením. Cirkulární filtr se používá tak, že jej našroubujete na objektiv a pomalým otáčením měníte jeho účinek. K pravé polarizaci dojde jen při správném natočení, když je zároveň scéna osvětlena ze strany.
Negativa
Polarizační filtr má i své nevýhody. K nejzásadnější patří, že je poměrně tmavý. Kvalitní filtr tedy posune expoziční hodnoty zhruba o dva stupně (k delším časům nebo menšímu clonovému číslu).
VF-Foto ND 64x (56mm + redukční kroužek na 37mm) - Neutrální, šedé ND filtry (Neutral Density) slouží principielně ke snížení množství světla procházející skrze objektiv, přičemž tok světelných paprsků je třeba omezit rovnoměrně v celé ploše filtru (objektivu). Pozor, na hloubku ostrosti ND filtry pochopitelně nemají žádný vliv.
Šedých filtrů je na trhu nespočetné množství. Liší se nejen rozměry, ale také svým ND faktorem. Hodnota ND udává, kolik světla daný filtr pohltí, respektive o jaký čas je filtr schopen prodloužit expoziční dobu. Přepočítává se hodnota faktoru ND vůči počtu EV čísel, které filtr přidá k optimální expoziční hodnotě.
ND Faktor | Propustnost | Posun EV | Mám | Průměr |
---|---|---|---|---|
ND 2 | 50 % | - 1 EV | NE | |
ND 4 | 25 % | - 2 EV | NE | |
ND 8 | 13 % | - 3 EV | NE | |
ND 64 | 1.6 % | - 6 EV | ANO | 56(37) |
ND 400 | 0.4 % | - 9 EV | NE | |
ND 1000 | 0.01 % | - 10 EV | ANO | 62 |
ND 10000 | 0.001 % | - 13 EV | NE |
Typické použití:
V zásadě se ND filtry používají vždy, potřebujeme-li co nejvíc prodloužit čas (ale ani maximální zaclonění není dost). Typickou situací je fotografování tekoucí vody za jasného slunného dne (i na clonu F22 a ISO 100 nám stále vychází nedostatečně dlouhé časy, které jsou k rozmazání vody žádoucí).